giovedì 2 febbraio 2012

Michel Foucault - Raymond Roussel (Ombre Corte, It, 2001) § Raymond Roussel (Gallimard, Fr, 1963) § Death and the Labyrinth (Continuum, Uk, 2006)


Michel Foucault
Raymond Roussel
Introduzione e cura di Massimiliano Guareschi

Il libro
Fra i libri di Michel Foucault, il Raymond Roussel occupa una posizione assai particolare, sospesa nel limbo di una clandestinità discreta e impercettibile. Pubblicato nel 1963, lo stesso anno di Nascita della clinica, può essere considerato una sorta di opera segreta, della cui invisibilità si è fatto garante non il clamore dell’inedito ma il mimetismo nell’infinita disponibilità dell’edito, del tradotto, "dell’incatalogo". Un destino strano, per un’opera di un autore "di successo". Strano ma non imprevisto. Come scrive lo stesso Foucault: "Il mio rapporto con il libro su Roussel e Roussel è qualcosa di veramente personale, che mi ha lasciato ottimi ricordi. é un libro a parte nella mia opera. Mi fa piacere che nessuno abbia mai cercato di spiegare che il libro su Roussel era stato scritto in quanto avevo scritto un libro sulla follia e in seguito ne avrei scritto uno sulla storia della sessualità. Nessuno ha mai fatto attenzione a questo libro, e ne sono lieto. é la mia stanza segreta, una storia d’amore durata alcune estati. Nessuno ne ha saputo nulla".


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Michel Foucault RAYMOND ROUSSEL [1963], 216 pages, 118 x 185 mm. 
Collection Le Chemin, Gallimard -.
le même ouvrage . Présentation de Pierre Macherey, 256 pages sous couv. ill., 108 x 178 mm. Collection Folio essais (No 205) (1992), Gallimard -


Résumé
L'ombre de Raymond Roussel n'a cessé de grandir. Son ombre et son énigme. Cet homme absolument secret, soigné plusieurs fois par Janet pour sa « psychasthénie », a couvert d'un langage tendu, mat et inlassablement méticuleux, un espace où notre littérature n'a pas fini de se déployer.
L'essai de Michel Foucault est la première tentative pour analyser l'ensemble de cette œuvre. Breton, et d'autres, ont pensé que Roussel était un initié : n'a-t-il pas, au moment de se suicider, révélé quelques secrets de ses étranges machineries verbales  ? Mais peut-être le seul métal qu'il forgeait était-il le langage lui-même. Une lecture patiente de l'œuvre retrouve partout les mêmes formes : le jeu du double et du même, de la différence et de l'identité, du temps qui se répète et s'abolit, du mot qui glisse sur lui-même et dit autre chose que ce qu'il dit. L'œuvre de Roussel serait le premier inventaire, en forme de littérature, des pouvoirs dédoublants du langage. Un Traité de Rhétorique appliqué à la pure matière verbale : « Glossaire, j'y serre mes gloses », comme dit Michel Leiris, le plus grand des admirateurs de Roussel.



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Death and the Labyrinth

by Michel Foucault

translated by Charles Ruas

edited by James Faubion

Continuum Books, Uk, 2006


"Death and the Labyrinth" is unique, being Foucault's only work on literature. For Foucault this was "by far the book I wrote most easily and with the greatest pleasure". Here, Foucault explores theory, criticism and psychology through the texts of Raymond Roussel, one of the fathers of experimental writing, whose work has been celebrated by the likes of Cocteau, Duchamp, Breton, Robbe Grillet, Gide and Giacometti. This revised edition includes: an introduction, chronology and bibliography to Foucault's work by James Faubion, an interview with Foucault by Charles Ruas, conducted only nine months before his death, and concludes with an essay on Roussel by the poet, John Ashbery.


"One of the important things about the Roussel book, however, is that it shows that approach to literature in full flight. And reading it is a pleasure, but a pleasure that is not unmixed with pain. Foucault's own enjoyment, not only of the texts of Roussel, but of the process of producing his analyses of those texts, is contagious. And if that makes us go back and read some of Roussel's work, then the book has served an important function... given Foucault's own fondness for subjugated knowledges and forgotten histories, we would be well justified in uncovering this secret love of an anguished and obsessive young philosopher." --Timothy O'Leary, Foucault Studies, February 2009--Timothy O Leary


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